Prospektet

Formålet med dette prospekt er, at give et kvalificeret bud på det der ønskes bygget, i forbindelse med etablering af Den Tilgængelige Erhvervsskole.

Prospektet danner grundlag, for yderligere brugerinddragelse og opstilling af rammer, for en senere arkitektkonkurrence og et udbud. Der er dermed tale om et udkast til videre bearbejdning.

Front og indgang

Visionen

En erhvervsskole, der er tilgængelig for alle. En skole, hvor barriererne for at lære minimeres gennem design og den nyeste viden inden for teknologi, pædagogik og hjælpemidler. En skole, hvor det er let at skabe varige sociale relationer og netværk. En skole, som gennem vejledning og rådgivning hjælper den unge med at træffe kvalificerede erhvervsmæssige valg.

Målet er at skabe et miljø, hvor både skolen, boligerne og relaterede aktiviteter, åbner sig mod den øvrige campus.

Skolen skal trække på alle de ressourcer, der allerede er i Campus Køge. De samlede uddannelsesressourcer skal anvendes, så eleverne oplever et samspil og en samhørighed med andre elever og uddannelsesinstitutioner.

Det terrasserede centralrum danner ramme om fællesskabet

Universelt Design

Skal denne vision udfoldes, kræver den en bygning, hvor tilgængelighed i ordets bredeste forstand er tænkt ind i alle detaljer. Derfor arbejdes der efter principperne om universelt design.

Dansk Arkitekturcenter beskriver Universelt Design således:
Universelt design er et begreb, der bruges inden for en række design-discipliner. I arkitekturen dækker det over målet om at designe og forme miljøer, der tager højde for menneskelig mangfoldighed. Det fokuserer ikke kun på det praktiske, men også på æstetiske og sanselige tiltag, så alle inkluderes, uanset krop, køn, etnicitet, seksualitet, kultur og alder.

Universelt design handler dybest set om at lave ting, så alle kan bruge dem, uden at nogen skal have noget specielt designet kun for dem. Og det tager højde for, at de fleste mennesker før eller siden vil opleve en form for nedsat funktionsevne, enten midlertidigt eller kronisk.

Universelt design skal ikke ses som én løsning, der passer til alles behov. I stedet handler det om et samspil af løsninger, der giver valgmuligheder, så enhver kan finde den løsning, der passer til eget specifikke behov. Tilgængelighed er en del af det udvalg af løsninger, som universelt design tilbyder, men de to koncepter er ikke det samme. Universelt design går videre ved at fokusere på alle brugeres fysiske og psykiske behov.

Der er adgang til alle hovedterrasserne via rampen

Universelt design som begreb

Den amerikanske arkitekt og designer, Ronald Mace, introducerede begrebet ’universelt design’ i 1980’erne. Han var selv kørestolsbruger og arbejdede med at fjerne unødvendige forhindringer i vores fysiske omgivelser. Derved kunne mennesker, med funktionsnedsættelser (særligt fysiske), stadig lære, arbejde og bidrage til samfundet.

I 1997 formulerede en gruppe forskere og arkitekter – heriblandt Ronald Mace – syv principper for universelt design:
1. Retfærdig brug: Designet er inklusivt og stigmatiseringsfrit for alle.
2. Fleksibelt i brug: Tilbyder flere brugsmuligheder for at imødekomme individuelle behov.
3. Enkelt og intuitivt design: Fjerner unødvendig kompleksitet for at være let forståeligt.
4. Letgenkendelig og mærkbar information: Bruger flere sanser til at formidle vigtig info og er  kompatibel med hjælpemidler.
5. Tolerance for fejl: Minimerer risiko og konsekvenser ved fejl.
6. Lille fysisk indsats: Kræver minimal anstrengelse og tillader neutral kropsposition.
7. Rum og plads nok: Passager og områder er rummelige nok for alle brugere.
Rampen sikrer at fællesskabet ikke afbrydes af barrierer.
Til højre ligger en række studieceller til de, som har behov for ro.

Rum til alle arbejdsformer (også de der trives tilbagetrukket)

Plan

Studieceller

Arkitektur
​​​​​​​
Skolen skal fysisk bygge bro mellem erhvervsskolerne i Campus Køge. Den Tilgængelige Erhvervsskole bliver det centrale omdrejningspunkt, og eleverne bliver midtpunktet for aktiviteterne.

Skolen, og dens nære omgivelser, skal sammenbygges med de eksisterende skoler.
Det stiller krav til æstetik og praktiske løsninger.

Tilgængeligheden skal fortsætte ind i de øvrige bygninger i videst muligt omfang.

Skolen skal balancere et universelt design, hvor forskellige behov tænkes ind i de almene løsninger.
Diagrammer (klik):
Faciliteter

Faciliteterne skal hjælpe eleverne ved at skabe fysiske lokaliteter og et miljø, hvor der er lige muligheder for alle. En rummelighed, hvor der er tænkt tilgængelighed og deltagelse ind.

Faciliteterne skal kunne rumme, at der etableres grundforløb på 4 uddannelsesretninger.

Udgangspunkter i det her viste prospekt er følgende:
• Undervisningslokaler 6 stk. af ca. 60-90 m2
• Værksteder 3 stk. af ca. 80-130 m2
• Læreropholdsrum 1 stk. af 50 m2
• Kontorer og mødelokaler
• Opholdsrum elever
• Fælles arealer

I alt skal der bygges ca. 2.200 m2

Gør rummet til dit eget

Designkrav

Hvis bygningen skal være tilgængelig for alle, skal en række krav opfyldes:

• Omgivelserne skal være niveaufrie, med ledelinjer og overskueligt terræn. Der skal være parkeringsmuligheder på området.
• Bygningen skal kunne tilgås uden krav om at passere store fællesområder, så elever med fx angst kan komme trygt til deres undervisningsfaciliteter.
• Etager skal forbindes med ramper og med elevatorer.
• Det skal være muligt at evakuere bygningen uden brug af elevatorer eller trapper.
• Farvevalg og interiør skal tilpasses målgruppen.
• Der skal være stillerum og mulighed for at trække sig fra det store fællesskab.

Detaljerne i kravene skal fastlægges i samarbejde med brugerne inden en arkitektkonkurrence.

Undervisningslokale

Mulighed for tilbagetrækning og pause

Pause i gården

Forskellige transportmuligheder

Sammenbinding af EUC og ZBC

Universalbroens relation til de omkringliggende bygninger

Gennemgang i 3D:
Den Tilgængelige Erhvervsskole - Universalbroen,
er designet af CASA Arkitekter i samarbejde med BRIXVÆRKET